Foodism med Företagarna på Centralen

Hur smakar Företagarna?

foodism-foretagarna3

Den 20 augusti var Foodism på Centralen i Sthlm med Företagarna och Företagarlinjen. Det var en fullspäckad dag med uppträdanden blandat med scendebatter mellan entreprenörer och politiker inför det kommande valet. Foodisms uppgift var att smaksätta Företagarna under dagen. Resultatet visar vi här.

Vi utgick ifrån ledorden: Driv, Förmedling och Samverkan

Drivet och engagemanget ser vi som Företagarnas grund och lyftes fram genom en stark, lång smak. Resultatet blev en botten på blåbärsdröm med sting, dvs tydliga visioner med styrka.

Med förmedling ville vi förtydliga kärnverksamheten, dvs opinionsbildningen, medlemmarnas åsikter som Företagarna kämpar att föra vidare för ett bättre företagsklimat. Förmedling tolkade vi som upprepning, i form av en smak som går igen och sätts i ett nytt sammanhang. Ovanpå blåbärsdrömmen sattes därför blåbär i ny form, nu med citrongräs och mjukare textur. Citrongräset gav ett fräscht inslag till friska tag och spelade även på växtlighet – opinion ger utveckling.

Samverkan lyfte fram medlemmarna och de positiva resultat som ett omfattande fungerande nätverk ger. Detta översattes i en klassisk smakkombination som samtidigt triggade de familjära värdena och småföretagande; en gräddvit mousse med krossade kaffebönor. Kaffe är ju som bekant även ofta en viktig del av ett fungerande arbetsklimat.

För en sista finish återspeglades smakbiten av Företagarnas färg i en lätt blåbärsgelé med två färska blåbär. Med ett par ville vi förtydliga vikten av Företagarnas roll, ”tillsammans är man starkare”.

Företagarnas vd Anna-Stina Nordmark Nilsson bjöds på ett smakprov efter halva dagen. Blåbär betonades som stark symbol för uthållighet (tex blåbärssoppa på Vasaloppet, skoltävlingar osv) samtidigt som bäret gav Företagarna en rättvis politisk färg, både rött och blått.

foodism-foretagarna2