Vad är en smakprofil?

Kommunikationsbyrån som tar fram unika signatursmaker till ditt varumärke.

Liksom en klassisk reklambyrå tolkar ett varumärkes identitet och kärnvärden i en grafisk profil, kopplar vi på Foodism värdena till smak, färg, form, doft och textur. Resultatet blir en unik smakupplevelse av ditt varumärke som stärker dess identitet och budskap.

Alla företag använder mat i någon form tillsammans med sina kunder. Fika till eftermiddagsmötet, representationsluncher, mingelmat på event och klassiskt profilgodis på konferenser och mässor är några exempel. Skillnaden med att använda smakprofilering är att smak- och doftsinnena fungerar som strategiska kommunikationskanaler genom att affärsbudskapet speglar den mat du bjuder på.

Så fungerar det

Vi  börjar med en analys av din varumärkesplattform där vi fokuserar på de aktuella affärsbudskapen som ditt varumärke jobbar aktivt med. Utifrån analysen och sammankomster med er översätts de därefter till signatursmaker. På så sätt skapas en unik ätbar upplevelse av ditt varumärke. Utifrån smakprofilen kopplas ett antal signaturprodukter som ditt företag använder på t.ex. mässor, kundmöten, mingel och event.

En smakprofil innehåller

  • Unika signatursmaker
  • Storytelling som lyfter varumärkets värdegrund
  • Användarmanual (förpackning, display m.m.)
  • Implementering – workshop
  • Foto för webb och tryck

Steg för steg:

  1. Analys av varumärkesplattform
  2. Smaklabbet; värdegrund blir signatursmaker
  3. Produktutveckling
  4. Smakmöte
  5. Komplett smakprofil
  6. Implementering – Workshop(s)
  7. Varumärkescatering

Till din smakprofil finns signaturprodukter som passar de situationer du träffar kunder. Exempel kan vara till mässor, kundmöten, event, reception eller give-aways.

Produktexempel

  • Konfektyr – hantverksmässiga karameller & klubbor
  • Praliner – söta/salta
  • Bakverk – biskvier, macarons, gräddbullar, biscotti m.m.
  • Mingelmat/amuse-bouche
  • Korv – färsk/lufttorkad
  • Te – lösvikt/påste med egen logo